tisdag 15 april 2014

Karma: lagen om orsak och verkan

Karma; Handling.
Resultatet av en människas handlingar, ord och tankar under dennes livstid.


Jag vet, att folk använder sig av karma i sin vardagliga kontext, så som att "nu hjälpte jag denna damen, samlar in karmapoäng" personligen skrek jag ut det då jag fann en nyckel ute i havet som jag lämnade in till receptionen "för karmans skull, så kanske någon lämnar in vår nyckel!" (jag slarvade bort våran nyckel en dag tidigare) 

Än så länge ingen nyckel tillbaka.

Vad är då egentligen karma? För er? Tror ni verkligen att det räcker med att vara hjälpsam åt grannen? Nej nej och återigen nej.

Jag vet att det inte var allt för längesedan jag tog upp detta, men karman ligger i allt du gör: 
klänningen du dansar i, läppstiftet som sitter på dina läppar men framförallt: MATEN du äter. 

Jag växte upp i ett hem där vi inte direkt talade särskilt mycket om maten vi åt. Var den kom ifrån, om den var närodlad, ekologisk eller ej.
Med det sagt så menar jag: Det är förens nu jag inser hur mycket skit jag dagligen trycker i mig.

Vi fokuserar hela tiden på hur mycket socker och hur mycket fett det förekommer i maten som vi stoppar i oss? Men vad hände med matens uppkomst? Hur långt den färdats och vad den egentligen innehåller? Hur den behandlats innan den hamnade i köttdisken? Hur många olika besprutningar den genomgått? Hur många E-ämnen den har för att få behålla färgen?

Ett av mina mål sedan ett år tillbaka var att föra in vegetariskt till min vardag. Delvis för att köttindustrin är en av de största naturbovarna samt är fruktansvärt ohälsosamt i så stora mängder. 

Förvånansvärt är vegetariskt oerhört gott och det finns så mycket mer än vad man någonsin kan tro.
Sedan har jag även kommit i underfund med att stötta våra svenska köttbönder mer, de går på knäna och försvinner en efter en.

Men jag förstår hur ni tänker, ni tänker som jag: det är en ekonomisk fråga! Och som student har det varit svårt för mig att köpa allt ekologiskt och närodlat, sen ska man köpa svenskt kött till råga på allt. 
Men det går! Det går verkligen. Det har jag bevisat för mig själv. Det handlar om vilka prioriteringar man gör. Man kanske inte kan förändra allt, men vissa val kan man föra in i vardagen.

Alla vet vi om att grisarna genomlider rena rama Auschwitz och utan någon som helst ångest trycker vi i oss Perssons tunna skivor, bacon, ost- och skinkpaj utan att ens fundera på vad som krävdes för att det skulle hamna där, på min vackra, fina macka.
Vi borde skämmas över hur bortskämda vi blivit med all billig mat.

Jag har iallafall bestämt mig för att sluta äta gris, så länge jag bara kan. Det kommer vara drygt, men det kommer i slutändan vara värt det.
För, ju mer jag tänker på vad dessa djur får genomlida. Ju mer äcklad blir jag av mig själv och mina medmänniskor

Vad är vi för något egentligen? Vi gör oss alla skyldiga till denna tortyr som våra försvarslösa djur får genomlida! Vi är hycklare som bara verkar bry oss i form av en Facebook status som delar vidare ett djurplågeri klipp. Vi tror att det är de som slaktar djuren är de som behöver förändras? Det är våra måsten och våra krav som måste förändras!
Det är dags att vi tillsammans börjar fundera på hur vi behandlar vår jord och de levande varelserna som bor på den.

Tillsammans gör vi skillnad. Och jag måste säga
Att det gör mig varm i själen att många stora matvarukedjor har slutat sälja oekologiska bananer och ägg från burhöns. Vi börjar bli mer medvetna och är på väg mot rätt håll.

Se över dina matvanor och ta en funderare på din karma du med!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar